Kasy fiskalne 2013: Weź paragon!

„Weź paragon” trwa od 14 stycznia do 24 lutego 2013 r.

Ruszyły kolejne sezonowe kontrole administracji skarbowej – ruszyła akcja „Nie bądź jeleń, weź paragon”.

To już coroczna „tradycja”, że w letnim i zimowym sezonie wypoczynkowym do kurortów i miejscowości turystycznych wraz z turystami wybierają się pracownicy fiskusa.  Nie na wypoczynek, ale na kontrole. W tym roku od 14 stycznia – 24 lutego 2013r., a więc w okresie ogólnopolskich ferii zimowych, kontrolerzy sprawdzą prawidłowość ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych w sklepach, stoiskach z pamiątkami, restauracjach, kawiarniach, pubach, klubach nocnych, a także w wypożyczalniach sprzętu sportowego.

Przedsiębiorcy będą mobilizowani do rzetelnego i uczciwego wywiązywania się z obowiązku rejestrowania wszystkich transakcji. Konsumenci będą natomiast informowani o tej konieczności i o korzyściach brania paragonu fiskalnego, który drukowany każdorazowo jest dowodem uczciwie ewidencjonowanych obrotów. Jakie konkretne zalety wiążą się z upominaniem się o paragon z kasy rejestrującej w sklepie czy lokalu gastronomicznym?

Przede wszystkim klienci mogą łatwiej dochodzić swoich praw, gdy zajdzie potrzeba reklamacji wadliwego towaru czy usługi. Mogą porównywać ceny – wiedzą dokładnie co kupili i za jaką kwotę. Wspierają też uczciwych przedsiębiorców i zdrową konkurencję. Przyczyniają się do zmniejszenia szarej strefy, mają też swój wpływ na zwiększenie środków na cele publiczne np. na ochronę zdrowia czy bezpieczeństwo. Jeśli konsument dopomina się o paragon, mobilizuje przedsiębiorcę do wydrukowania go z kasy fiskalnej i rejestrowania każdej nawet najmniejszej transakcji sprzedaży towaru lub usługi i należnego od niej podatku. Paragon w ręku klienta, to gwarancja, że odpowiednia kwota podatku będzie przekazana do budżetu państwa. Brak paragonu od przedsiębiorcy, budzi podejrzenie, że nie ewidencjonuje on całości dokonywanej sprzedaży (jeśli ma oczywiście taki obowiązek – posiadania kasy fiskalnej i wydawania paragonów) – i że ukrywa część obrotów. Oszukuje i klienta, i państwo. Państwo, bo nie odprowadza podatku – klienta, bo przecież ten płaci kwotę podatku, wliczoną w cenę produktu czy usługi. Ministerstwo Finansów i lokalne urzędy przygotowały dla obywateli materiały informacyjne, które mają przyczynić się do wzrostu świadomości społecznej w kwestii brania paragonu – z pozoru błahej, a tak naprawdę istotnej dla każdego konsumenta i podatnika.